I. A KARMA ÉS A REINKARNÁCIÓ VILÁGA
A
lélekvándorlás tanának lényege, hogy az ember cselekedetei visszahatnak rá,
amit vetett, azt is aratja. Múltja meghatározza a jelenét, jelene pedig a
jövőjét. A karma személytelen ok-okozati vastörvény, amely az ember sorsát
határozza. Ha az anyagvilághoz, önnön individuális anyagi létéhez, tehát
lényegében illúziókhoz ragaszkodik, akkor halhatatlan szelleme újra testet
kell, hogy öltsön. Életei évmilliókon át is követhetik egymást. A cél
kiszabadulni a karma törvénye alól, nem újra születni, nem lenni.
1) Vallástörténeti szempontból vizsgálódva először is meg kell állapítani, hogy a
lélekvándorlás hirdetőinek az az állítása, hogy e tan egyetemes emberi
felismerés lenne, cáfolható, ugyanis:
- egyértelműen
indiai specialitás; az afrikai és az amerikai kontinensen; sőt Ázsia
többi kultúrájában eredetileg teljesen ismeretlen volt; Európába pedig
csak az ókori hellenizmus idején jutott el s csak a gnosztikus okkult
hagyományok újjáélesztett változataiban maradt fenn ( ld. rózsakeresztes
szellemtudomány, teozófia, antropozófia, scientology stb.);
- a vallási
tolerancia, a „minden út istenhez vezet„ elve - Keletnek nem „vívmánya” hanem a keleti
vallásosság egyik eleme, ami abból következik, hogy mindegyik vallási
irányzat ugyanarra a problémára (karma) igyekszik megoldást találni: az indiai
eredetű vallásokra tehát igaz lehet, hogy „minden út ugyanoda vezet” hiszen
ugyanonnan indulnak, de ez az elv nem általánosítható a többi, egészen
más problémafelvetésből kiinduló, és egészen más megoldásokra jutó
vallásra is; a karma és reinkarnáció tana eredetileg - mint vallási-világnézett
„helyzetkép”
- maga a pokol, amiből minden ortodox hindu,
dzsaina, buddhista és szikh irányzat a kiutat keresi; Nyugaton viszont a
tanból szinte evangélium (örömhír) lett, ugyanis az „én” létek során át
való fejlődésének a lehetőségét látják, ill. láttatják benne;
- egyfelől
tehát Nyugaton kialakulóban van egy az eredeti indiai változatoktól (Id. alább)
eltérő, populáris, humanista alapállású lélekvándorlás-tan, másfelől
pedig a Nyugaton missziónáló guruk egy részének a tanítása is átalakul: az
itteni igényekhez igazodik, torzul, sőt tőle idegen, pl. keresztény elemeket
olvaszt magába (Krisztus helyettes váltsága, engesztelő áldozata „mintájára” az egyes
ortodoxnak nem mondható guruk „magukra veszik” tanítványaik karmáját stb.).
2) Világnézeti szempontból vizsgálva meg kell állapítani, hogy a karma és a
reinkarnáció „törvényéről” hirdetői úgy beszélnek, mintha az egyfajta természeti
törvény volna, noha az egyáltalán nem egzakt (pontosan
meghatározható, egyértelmű):
- a tant
valló irányzatok is a legkülönbözőképpen értelmezik az egész rendszer
(„világtörvény”) egyes elemeit, ill. azok működését: vitatott már az
is, hogy a karma alól van-e, ill. egyáltalán lehet-e kiút; hogy az
önfejlesztéssel Jóga), vagy csak egy istenség segítségével lehetséges-e; hogy
csak a tudatos vagy a nem-tudatos cselekedetek, hibák is befolyásolják-e
a személyes karmát; hogy nem a másik karmájába való beavatkozás-e a neki
nyújtott segítség (hiszen most előző élete bűneinek igazságos büntetését
szenvedi el); hogy az életvitel, vagy a halál előtti utolsó gondolat dönti el,
újraszületik-e a lélek, s ha igen, milyen létformában; hogy a meghalt
lelke-szelleme hol van újraszületéséig, hogy ez a közteslét egyáltalán van-e,
ill. mennyi ideig tart: évmilliárdokig is tarthat vagy csak x napig; hogy mit
csinál a lélek ezalatt: lehet-e, s ha igen szabad-e, vagy kell-e vele
kommunikálni (ld. „halottaskönyvek”), vagy minderről szó sem lehet; hogy ember csak
emberként születhetik újra (reinkarnáció), vagy növényi, állati, isteni
létformába is juthat (transzmigráció), ha pedig nem emberi létformában van (pl.
rovar), akkor ott a karma miféle szempontok alapján dönt a további sors felől
(pl. hogy cselekszik jót, vagy rosszat?); hogy a férfi férfi, és a nő nő
marad-e következő életében, vagy nem, s hogy ez szabálytalanul változik, vagy
egyszer így, egyszer úgy történik stb. stb. stb.
Ahány mester és tradíció, annyi „holtbiztos” válasz létezik, vagy pedig a kérdező alacsony tudatállapotszintjére,
be-nem-avatott voltára hivatkozva hagyják nyitva a kérdést, ill. tagadják meg a
választ.
3) Társadalmi szempontból a karma és reinkarnáció törvényének tana meghatározó
szereppel bír mind az egyénre, mind a társadalomra nézve:
Az emberképet illetően:
- a
hinduizmus szerint az ember tkp. csak álmodó szellemdarabka, ami illúziók
rabjaként újra meg újra testet ölt s egy végtelen, ájult létforgatagban
kerengve egyetlen célja a mielőbbi „kiszállás” ehhez pedig az ember a
mesterekre szorul; még Buddhának, a hinduizmus egyik nagy reformátorának az
„ajánlata” is végső soron ennyi: ha megvilágosodsz és Buddha leszel, akkor ha
meghalsz, végre nincs tovább...
- a
létforgatag világképéből következik az is, hogy a meg nem világosodott, meg nem
szabadult ember (karmi) tkp. a múltja rabja és a jövője szolgája, létének
egyetlen elviselhető, ill. kifejezetten célzott dimenziója a jelen, a jelenben
való élés;
- az
embernek nincsen keresztény-, vagy akár humanista értelemben vett értéke, hiszen
individuális léte csak egy kozmikus varázslat (májá, azaz mágia) illúziója;
Az
erkölcsöt illetően:
- mindezzel
összhangban áll a "jógázó éhező: boldog éhező" elve (és India
nyomora), hiszen mindenki csak a maga karmájáért felelős: a másik bűnhődését
csak egy további életre elodázni tudja, ha segít neki - megjegyzendő, hogy a
keresztény missziókat kezdetben felelősségre vonták karitatív tevékenységükért,
az elvilágiasodó hinduizmusban viszont lassan megjelent a „te karmád az, hogy
szenvedj, az én karmám az, hogy segítsek neked” elve; a hindu tolerancia (ahimszá)
tkp. nem-ártást, nem-beavatkozást jelent, az optimális viszonyt ember és
ember között...;
- az eredeti
keleti egység-szemlélet (monizmus) a jót, az igazat, a lelkit, az Istenit nem
érvényre akarja juttatni (mint azt sok, a nyugat kultúrkörből származó
tanítvány is gondolná); hanem csak integrálni (összevonni, egyesíteni)
akarja a rosszal, a hamissal, az anyagival, az ördögivel, és így túllépni
akar mindkét „illuzórikus végleten”;
- a keleti
felfogás szerint a tökéletes ember a jó és rossz dualizmusába
gabalyodott erkölcs felett áll, ill. ezt az erkölcsfeletti állapotot
kell elérni s ez az erőfeszítés maga a tökéletesedés; ebből következik,
hogy a - keresztény, vagy akár humanista értelemben vett - erkölcsi jót, az
igazat stb. nem tekinthetik a társadalom olyan én-fegyelmező, közösség -
teremtő és - fenntartó elemének, amiért küzdeni lehet, sőt kell - mert az
egyoldalúsága miatt tkp. illúziókergetés, azaz karmikus terhet jelentő
hiba, ami a létforgatagban tartja az egyedet és a közösséget...
A társadalom felépítését illetően:
- a
karma-tan az indiai kaszt-rendszer alapja s a kaszt-rendszer a karma-tan
társadalmi vetülete, következménye; a modern India csak nehezen tud
megszabadulni attól az átoktól, amit ez a gyakorlatban embertízmilliók
életében jelent;
- a
konzervatív guruk (pl. a Krisna-tudat szervezete is) nem a felszámolását, hanem
a „megreformálását” követelik; elképzelésük szerint az új
kasztrendszert egyrészt nem születési, hanem „spirituális alapon” kellene
létrehozni - azaz ők, a guruk döntenék el, hogy valaki a spirituális szintje
alapján melyik rétegbe, kasztba tartozik és tartozhat -, másrészt pedig az
egész világra ki kellene terjeszteni;
A társadalom fejlődését illetően:
- a karma
ok-okozat elve determinizmusba visz: a múlt által a jelen s azáltal a
jövő is meghatározott, eldöntött; ha egy társadalom minden egyes polgárának
sorsa a karma törvénye által meghatározott („karmamentes” emberből pedig
bevallottan mindig kevés volt és van!), akkor ez igaz a társadalom egészére nézve
is; ebben az esetben pl. egy Hitler uralomra kerülését a társadalmon levő kollektív
karma büntetéseként kellene értékelni, ami ellen igazából nincs mit tenni;
- ugyanígy
kérdéses az értelme egy lényegében illuzórikus világ tudományos
kutatásának, a technikának, s általában a haladásnak is, az élet bármely
területén; ne feledjük, hogy nagyrészt ez a világnézet áll az indiai kultúra
évezredes stagnálása mögött.